Geoblog.pl    cityhopper    Podróże    Malmö i Kopenhaga    Malmö

Malmö

Szwecja
Szwecja, Malmö

Atutem Malmö nie jest malownicza starówka (bo ta ogranicza się do kilku ulic), lecz przede wszystkim duża ilość parków i terenów zielonych. Miasto jest też bastionem socjaldemokracji i słynie z otwartości.
Tym niemniej w drodze na rynek naszą uwagę zwróciła ciekawa rzeźba uliczna, ‘Optymistyczna orkiestra’. Autor - Yngve Lundell zadedykował ją ... Wałęsie i Martinowi Lutherowi Kingowi. Na rynku obejrzeliśmy najstarsze obiekty - ratusz i budynek gubernatora, a także pomnik Karola X Gustawa, który odebrał miasto (jak i cała Skanię) Duńczykom i przyłączył do Szwecji, a przy okazji ... najechał Polskę w 1655 r. (był sprawcą ‘Potopu’). Przed ratuszem zobaczyliśmy fontannę, której krata przedstawiała ... Pippi Langstrump. Ani Astrid Lindgren, ani jej bohaterka nie pochodziły z Malmö, ale to widać nikomu nie przeszkadzało.

Rynek był spokojny, prawie pusty bo targ odbywał się na pobliskim Lilla Torg, czyli małym rynku. Obok zachowało się kilka zabytkowych budynków z XV-XVII w., w tym z ‘pruskiego muru’. Następnie udaliśmy się do jednego z parków – przylegającego do zamku Malmö Hus. Zamek nie wygląda zbyt efektownie, ale ... zjedliśmy w nim lunch. W parku obejrzeliśmy zabytkowy wiatrak oraz prace nad budową Turning Torso, najwyższego budynku Skandynawii, projektu hiszpańskiego architekta Santiago Calatravy. Następnie przez park wróciliśmy do centrum. Obejrzeliśmy sobie jeszcze główny kościół miasta – gotycki St. Petri Kyrkan. Gotyckie świątynie ewangelickie, w odróżnieniu od katolickich, z reguły uniknęły barokizacji i obstawienia różnymi figurkami oraz obwieszenia oleodrukami, dzięki czemu lepiej podkreślają piękno tego stylu architektonicznego.

Wreszcie po dotarciu do najmniejszego budynku w mieście - Thottska Huset, wróciliśmy do hotelu. Stamtąd udaliśmy się na dworzec kolejowy. Zakupiliśmy bilety do Kopenhagi i ruszyliśmy przez Sund. Przejazd mostem nad Sundem jest dużym przeżyciem. Most (a właściwie przeprawa, bo jest tu i most i tunel) łączy Szwecję z Danią nad cieśniną Sund. Ma dwa poziomy – dolnym jechaliśmy koleją, a górnym odbywała się komunikacja kołowa. Ponieważ jezdnie i tory są umiejscowione wysoko nad lustrem wody, widzieliśmy jak pod nami przepływały jachty. Piękny widok. Pociąg – oczywiście – był punktualny :-).